خسران از منظر قرآن

 

از آنجا که بسیاری از آیات الهی درباره خسران و خاسرین واقعی است و خسران که همان هلاکت و ضلالت ابدی است تا با شناخت آن به سعادت اخروی و کمال و قرب الهی نائل شویم.

تعریف و تبیین موضوع:

خسران از بین رفتن سرمایه، خواه سرمایه کم باشد یا همه آن از دست برود و سرمایه از منظر قرآن ایمان به خدا و آیات او است، در آیه «اِنَّ اَلاِنسانَ لَفی خُسر» ضلالت و هلاکت در پی دارد، از آن جهت است که ضلالت و هلاکت رهاورد خسران است. برای رسیدن به حیات طیبه و کمال انسانی باید خسران و عوامل و ریشه‌های آن را شناخت تا در ورطه آن قرار نگرفت و مسیر صراط المستقیم را پیمود و به قرب الهی و درجه والایی که خداوند تبارک و تعالی برای انسان در نظر گرفته است، برسد. به وسیله تحقیق و بررسی در آیات نورانی و پر فروز قرآن می‌توان موارد خسران را یافت و خاسرین ابدی و زیانکاران را از لابه‌لای آیات الهی پیدا کرد و به همگان نشان داد تا شاید با نشان دادن این آیات الهی بندگان مؤمن خدا، راه رستگاری را بپیمایند و خود را هر چه سریع‌تر به منزلگاه مقصود برسانند.

عوامل خسران:

1- عوامل بینشی:

احساس ایمنی از مکر خدا و آزمون‌ها و امتحانات خداوندی خود یکی از این علل تداومی خسران است. ارتداد و بازگشت از ایمان به کفر، استمداد از معبودان باطل، استهزای آیات الهی، پیروی از شیطان و پذیرش ولایت او، اطاعت از کافران، افترا به خدا، اعراض از قرآن و یا هر آموزه وحیانی دیگر و انفاق به کافران برای مبارزه با دین و جلوگیری از گسترش توحید و حق از عوامل دیگر تداوم خسران است.

2- عوامل رفتاری:

افزون بر موردی که بیان شد در حوزه اعمال در اجتماع اهانت به والدین، زورگویی، عجب و خودبینی، عصیان نسبت به اولیای خدا و فرمان‌های الهی در هر حوزه و موضوعی، گمان باطل و ظن‌های ناروا نسبت به دیگری، قتل، فسق، فسادگری، قطع رحم و پیوندهای خانوادگی، مال دوستی و دنیاطلبی و مانند آن از جمله نمونه‌هایی است که قرآن به عنوان عوامل تداوم خسران یاد می‌کند.

ویژگی‌های زیانکاران با استفاده از آیات قرآن:

1- شیطان را ولی و سرپرست خود قرار داده‌اند. «و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد، و وادارشان مى‏کنم تا گوشهاى دامها را شکاف دهند، و وادارشان مى‏کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند.» ولى‏ هر کس به جاى خدا، شیطان را دوست خدا گیرد، قطعاً دستخوش زیان آشکارى شده است.» (نساء/119)

2- بقای الهی را دروغ می‌انگارند. «و روزى که آنان را گرد مى‏آورد، گویى جز به اندازه ساعتى از روز درنگ نکرده‏اند. با هم اظهار آشنایى مى‏کنند. قطعاً کسانى که دیدار خدا را دروغ شمردند زیان کردند و به حقیقت‏ راه نیافتند.» (یونس/45)

3- فرزندان خود را می‌کشند. «کسانى که از روى بى‏خردى و نادانى، فرزندان خود را کشته‏اند، و آنچه را خدا روزیشان کرده بود- از راه افترا به خدا- حرام شمرده‏اند، سخت زیان کردند. آنان به راستى گمراه شده، و هدایت نیافته‏اند.» (انعام/140)

4- کفه میزان اعمالشان در روز قیامت سبک است. «و کسانى که کَفِّه میزان اعمال‏شان سبک باشد، آنان به خویشتن زیان زده و همیشه در جهنم مى‏مانند.» (مؤمنون/103)

5- به کتاب آسمانی کفر می‌ورزند. «کسانى که کتاب آسمانى‏ به آنان داده‏ایم، و آن را چنان که باید مى‏خوانند، ایشانند که بدان ایمان دارند. ولى‏ کسانى که بدان کفر ورزند، همانانند که زیانکارانند.» (بقره/121)

آثار سوء زیانکاری:

زمانی اثر سوء زیانکاری نمایان می‌شود که قیامت برپاشده و ناله‌های زیانکاران به حسرت بر دنیایی که مفت از دستشان رفته بلند شده، گناهان، آن روز به صورت باری سنگین مجسم می‌شود که به دوش خواهند کشید و این خود پست‌ترین و دشوارترین احوال آدمی است و بد بار گناهی است که به دوش می‌کشند و حمل می‌کنند.

عوامل مصونیت یابی از خسران:

1- ایمان به خدا: ایمان به خدا به عنوان نخستین عامل مهم و اساس رهایی از خسران دائمی و مصونیت از آن مطرح شده است. خداوند در سوره عصر به این عامل اشاره می‌کند: «اِنَّ اَلاِنسانَ لَفی خُسر.اِلّا اَلَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلوا اَلصّالِِحات»

2- عمل صالح: عمل صالح اعمالی است که روی میزان عقل و منطق و قانون شرع نیکو نماید و از شائبه ریا و عجب و پیروی از هوی و هوس به دور باشد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.